GDPR

Föreningen Fastighetsekonomerna (nedan “FFE”) behöver ditt samtycke

GDPR, EU:s allmänna dataskyddsförordning, innehåller regler för hantering av personuppgifter som påverkar FFE. Inom FFE har vi under en längre tid bland annat arbetat med att bygga om vårt medlemssystem, öka säkerheten kring våra system, förbättra rutiner, begränsa mängden personuppgifter och också göra informationen transparent för dig som medlem.

För att uppfylla lagstiftningen behöver vi ditt samtycke till att behandla dina personuppgifter. Medlemskapet i FFE bygger på din egen frivilliga ansökan och en godkännandeprocess. För att kunna driva föreningen, föreningens medlemsaktiviteter och hantera vårt medlemssystem behöver FFE dina personuppgifter i medlemssystemet. Om du inte samtycker till behandlingen av dina personuppgifter är det inte längre möjligt för oss att behandla ditt medlemskap.

Syfte och hur vi använder dina personuppgifter

De personuppgifter för medlemmar som behandlas av FFE används endast för föreningens verksamhet. Verksamheten finns beskriven i föreningens stadgar som bland annat finns tillgängliga på http://ffe.a.se (nedan “Hemsidan”). För dig som medlem innebär det inbjudningar till våra aktiviteter, som adressat för tryckt och digital information, till exempel matrikeln och jobberbjudanden.

Som medlem kan du redigera och uppdatera de personuppgifter som FFE har om dig via inloggat läge på Hemsidan.

Rättslig grund för behandling av personuppgifter

Genom att godkänna dessa villkor lämnar du ditt samtycke till FFEs styrelse att hantera dina personuppgifter.

Dessa personuppgifter behandlas av FFE

Obligatoriskt för medlemmar:

  • För- och efternamn
  • Användarnamn i medlemssystem
  • E-post
  • Information om betald medlemsavgift
  • Samtycke om hantering av personuppgifter

Frivilligt för medlemmar:

  • Telefon
  • Företag
  • Födelseår
  • Profilbild

FFE jobbar aktivt med att begränsa mängden personuppgifter i vårt medlemsregister. Uppgifterna ovan är de personuppgifter vi behöver för att kunna bedriva den medlemsverksamhet som är föreningens syfte och grund.

Andra mottagare av dina personuppgifter

FFE lämnar endast ut dina medlemsuppgifter i samband med publicering av vår matrikel, för adressering av nyhetsblad och i de fall du anmäler dig till en resa eller motsvarande som genomförs av 3:e part. I dessa fall lämnas bara de uppgifter ut som krävs för att slutföra uppdraget.

Vår driftspartner för vårt medlemssystem och hemsida har också möjlighet att ta del av dina personuppgifter i samband med drift av nämnda medlemssystem och hemsida. Detta sker bara på begäran av FFEs styrelse och/eller när utveckling, support eller service ska utföras i systemen.

Lagringstid och villkor för radering av personuppgifter

Vi behandlar bara dina personuppgifter så länge det finns skäl och så länge du är medlem i FFE. Om du ansöker om medlemskap lagrar vi de uppgifter du lämnar under högst 6 månader. Om du inte beviljas medlemskap raderas dina uppgifter. För medlemmar lagras personuppgifter så länge medlemskapet anses aktivt. Om du inte betalar din medlemsavgift finns dina uppgifter kvar upp till 36 månader, därefter betraktas ditt medlemskap som upphört. Under denna period försöker Styrelsen att se om dina adressuppgifter har ändrats och utreder om ditt medlemskap ska kvarstå. För medlemmar som utträder på egen begäran raderas uppgifterna inom 3 månader från utträdet. För medlemmar som blir uteslutna raderas uppgifterna inom 3 månader från uteslutning.

Dina rättigheter och dina val

Som registrerad har du rättigheter som du behöver känna till:

  • Du har rätt till att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan själv rätta de flesta av dina personuppgifter via Hemsidan. Hjälp oss gärna att hålla vårt register uppdaterat genom att se över och korrigera dina egna uppgifter.
  • Du har rätt att begära att få dina uppgifter raderade. I vissa fall innebär det att du inte längre kan kvarstå som medlem i FFE.
  • Du har rätt att begära ett registerutdrag över dina personuppgifter. Detta utdrag kan du begära en gång per 12 månader och du skickar en sådan begäran till info@ffe.a.se.
  • Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter. Det innebär i så fall att vi inte längre kan administrera ditt medlemskap. En begäran om att återkalla samtycke för behandling av dina personuppgifter kan skickas till info@ffe.a.se. När samtycket är återkallat avregistreras du som medlem och dina uppgifter raderas.

Har du några andra frågor kring dina personuppgifter eller om du anser att dina rättigheter inte respekteras är du välkommen att kontakta Styrelsen. Du har också rätt att framföra dina klagomål till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet i Sverige.

Om FFEs behandling av personuppgifter

Behandlingen av dina personuppgifter är inte lagstadgade eller följer av avtal utan bygger på frivilligheten i att vara medlem i FFE. I samband med denna information samtycker du också till behandlingen som beskrivs här. FFE använder sig inte av automatiserat beslutsfattande eller profilering baserat på de personuppgifter vi samlar in från våra medlemmar. FFE har inte heller några andra syften än administration av föreningen och dess verksamhet när vi behandlar dina personuppgifter. Om ett annat syfte skulle uppstå kommer vi att begära ett nytt samtycke från dig i det aktuella fallet.

Så här kontaktar du oss på FFE

Föreningen Fastighetsekonomerna
info@ffe.a.se
http://ffe.a.se

Så här kontaktar du Datainspektionen

Datainspektionen
datainspektionen@datainspektionen.se
http://datainspektionen.se